Nefes: Yaşam Veren Kutsal Rüzgar

nefes egzersizi
Hayat ile ölüm arasındaki bağ, göremediğimiz özümüzü kalp gözümüz ile hissetmemizi ve alemler arası geçişimizi sağlayan şey, nefestir. Hayat nefes alarak başlar ve nefes vererek biter. Nefes ile yaşamın bu denli birbirine bağlı olması, doğru nefesin bize sağlıklı ve uzun bir yaşam kapısını açtığını gösterir.

Önce basit bir uygulama ile nefesin farkına varalım:
Gözlerinizi kapayın ve nefesinize odaklanın. Hiçbir şey düşünmeden yalnızca nefes alış verişinizi izleyin. “Nefesimi nasıl alıyorum” diye sorgulamadan sadece doğal olan döngüyü izleyin. Sonrasında kaşlarınızın arasında bir yoğunluk hissedeceksiniz. Bu, düşüncelerin kaybolup farkındalığın arttığı kısımdır. Yani uzmanların ‘meditatif durum’ olarak adlandırdığı oluşumdur. Bunun sonucunda anlayacaksınız ki yalnızca nefesin farkındalığı bile insan üzerinde çok büyük bir etki yaratıyor.

Bu uygulamada sadece nefesimizi izleyerek kaşlarımızın arasında bir yoğunluk oluştuğunu fark ettik ve bu bölge aynı zamanda 3. göz bölgesidir yani alın çakrasıdır. Üçüncü gözün aktif olması; sezgilerimizin güçlü olmasını, duygusal zekamızın artmasını, doğaüstü yeteneklerimizin ortaya çıkmasını sağlar. Üçüncü gözü açık olanlar, beş duyumuzdan biri olan gözlerimizin göremediğini görürler yani; olaylara, nesnelere gönül gözüyle bakarlar. Aynı zamanda beynin de çalışma sistemini ele alırsak beynin ön bölgesi bilincin merkezidir. Bilincin artması farkındalığın artması demektir.

Burada şunu belirtmek istiyorum ki; her şeyin birbirine bağlı olduğu gerçeğine dayanarak tüm bunların nefes ile bağlantılı olduğunu görebiliriz. Yalnızca nefesimizi izleyerek üçüncü göz bölgemiz ile beynimizin ön kısmı (bilincimiz) aktif hale geldi ve farkındalığımız arttı. Ve tüm bu döngüyü başlatan ise nefes. Nefesi gözlemek bile bu etkiyi oluşturuyorsa nefesin doğru kullanılmasının etkileri göz ardı edilemeyecek kadar büyüktür.

Sufilere göre ise varlıklar Rahman’ın nefes vermesiyle ortaya çıkmıştır. Her ilahi sıfat ve isim tek tek varlık sahasına inmek istedi ve bu da onlara Rahman’ın nefes vermesiyle gerçekleşti. Her şeyin başlangıcı ve sonu gibi. “Ruhuna ruhumdan üfürdüm” deyişi nefesin başlangıcımız olduğuna işarettir. Sıkıldığımızda, sevindiğimizde, huzurlu olduğumuzda, içimizde bilinmeyenleri çözdüğümüzde ilk etki nefeste olur. Gözlerinizi kapatın ve rahatlayana kadar gülün, kahkaha atın ve sonrasında hissedeceğiniz huzur ilk olarak nefesinizde kendisini gösterecektir. Her ne yaşıyorsak yaşayalım sonunda derin bir nefes alıp veriyoruz. Sanki Yaradan’ın bize mesajı; her an yanındayım, her an sendeyim. Her nefesinde ben varım, sıkıntında da sevincinde de ben varım. Ve seni tüm bunlardan huzura kavuşturan nefesimdir. Seni bana getiren nefesimdir, der gibi. İçimizde olduğunu her an hissettiriyor nefesle.

Nefesin insan sağlığı üzerindeki etkilerine bakacak olursak; bilimsel araştırmalar ile nefesin doğru kullanılması durumunda koroner kalp hastalıklarında, kan basıncı ve nabız, kronik bel ağrısında, migrende, rahim ve göğüs kanserinde pozitif etkileri bulunmuştur. Tibetli rahipler üzerinde yapılan bir başka çalışmada ise nefes teknikleri ile zihnin daha aktif hale geldiği ve değiştirilebildiği bulunmuştur. Bu araştırmayı yapan Dr. Richard Davidson’a göre doğru nefes ile beyin eğitilebilir bir özelliğe sahiptir. Ve inanıyorum ki bu araştırmaların devamlılığı durumunda nefesin sağlık üzerinde bilinmeyen diğer yönleri de ortaya çıkacaktır.

Nefesin bu denli önemi görülürken onu normal bir durum, döngü olarak algılamak yanlış olur.

Ve paylaşacağım birkaç nefes egzersizi ile yazıma son vermek istiyorum.

Basit Bir Soluk Alma Egzersizi

Stresli anlarda kullanılması önerilen bir uygulamadır.

1) Rahat bir pozisyonda oturun veya yere uzanın.

2) Sadece parmak uçlarınızla dokunarak, ellerinizi karın bölgenize koyun.

3) Dörde kadar sayarak yavaşça burnunuzdan nefes almaya başlayın. Bunu yaparken karnınızın genişlediğini ve parmak uçlarınızın ayrıldığını hissetmelisiniz.

4) Dörde kadar sayarak nefesinizi tutun ve sekize kadar sayarak yavaşça ağzınızdan verin.

5) Gerekirse aynı işlemi defalarca tekrarlayın.

Kendinizi daha rahatlamış ve odaklanmış hissedene kadar bu egzersize devam edebilirsiniz.

Rahatlatıcı Nefes Tekniği

Stresli anlarınızda uygulayabileceğiniz başka bir tekniktir. Buradaki derin nefes uygulaması ile zihinsel ve bedensel rahatlama sağlanır.

1) Rahat bir pozisyonda dik bir şekilde oturun.

2) Önce burundan derin bir nefes alıp yine burundan verin.

3) Sağ elinizi karın bölgenize, sol elinizi ise göğüs bölgenize yerleştirin.

4) Burnunuzdan nefes alın ve bunu yaparken karnınızı ve diyaframınızı şişirin, göğsünüzü yükseltin.

5) Burnunuzdan nefes verin ve bunu yaparken önce ciğerlerinizi boşaltın ve sonrasında karnınızı iyice içeri çekin.

6) Bir sonraki nefes alış ve verişlerinizde ise (4. ve 5. maddeyi tekrarlarken 2 sn kadar nefesinizi tutun.)

7) Rahatlayana kadar bu egzersizi tekrarlayabilirsiniz.

Deniz Taşkın / İndigo Dergisi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...